Conocimientos sobre VIH/SIDA e ITS en alumnos de medicina Universidad Andrés Bello en el año 2020
Cargando...
Archivos
Fecha
2020
Autores
Menares Koppe, Pamela Alejandra
Villavicencio Baquerizo, Carlos Luis
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
Objetivo: Determinar el nivel de conocimientos sobre VIH/SIDA e ITS en alumnos
de primer y segundo año de Medicina de la Universidad Andrés Bello.
Materiales y método: El siguiente estudio corresponde a un modelo cuantitativo,
observacional, transversal y analítico. La población de estudio seleccionada fueron
todos alumnos de primer y segundo año de Medicina de la Universidad Andrés Bello
del año 2020, excluyendo a aquellos que decidieron no participar o firmar el
consentimiento informado. La recolección de información constó de la realización
de un cuestionario online de 24 aseveraciones con respuesta verdadera, falsa o no
sé.
Resultados: Alumnos participantes de primer año (n=94) obtuvieron en promedio
17 respuestas correctas (72.42%), mientras que los de segundo un promedio de 16
(67.61%).
Los resultados obtenidos, sobre conocimientos generales de VIH/SIDA e ITS, de
primer y segundo año fueron comparados realizando la prueba no paramétrica de
Kolmogórov-Smirnov que determinó que no existen diferencias estadísticas entre
ambos años (p>0.05).
El porcentaje de aprobación del área de patogenia del VIH/SIDA fue un 94%,
seguido del área de exámenes médicos (85.5%), métodos prevención (85.07%),
vías de transmisión (68.7%), generalidades de ITS (61.95%) y las etapas de la
enfermedad (52.89%).
Conclusiones: Los alumnos de medicina de primer y segundo año tienen un nivel
similar y alto de conocimiento general sobre contenidos de ITS, pero tienen poco
conocimiento acerca de la transmisión y patogenia de las diferentes enfermedades.
Así mismo, los conocimientos e interés por el tema de VIH e infecciones de
transmisión sexual no están relacionados con el género de la persona. Se concluye
que hoy en día la información con respecto a VIH e ITS es de fácil acceso y
transversal a todos, sin importar género o edad. Quizás en cosas más específicas
con respecto al tema, campañas de prevención deban ser explícitas en cuanto a
todas las vías de transmisión que existen y patogenia del virus, para que no existan
estos vacíos en los conocimientos.
Objective: To determine the level of knowledge on HIV/AIDS and STIs in first and second year students of Medicine from Andrés Bello University. Materials and method: The following study corresponds to a quantitative, observational, cross-cutting and analytical model. The selected study population were all first and second year medical students of the Andrés Bello University of 2020, excluding those who decided not to participate or sign informed consent. The collection of information was the purpose of conducting an online questionnaire of 24 statements with true, false or unswered response. Results: First-year participating students (n=94) averaged 17 correct responses (72.42%), while second-year students averaged 16 (67.61%). The results obtained, on general knowledge of HIV/AIDS and STIs, in the first and second year were compared by performing the non-parametric test of KolmogorovSmirnov which determined that there are no statistical differences between the two years (p>0.05). The approval rate of the HIV/AIDS pathogenesis area was 94%, followed by the medical examination area (85.5%), prevention methods (85.07%), transmission pathways (68.7%), STI generalities (61.95%) and the stages of the disease (52.89%). Conclusions: First and second year medical students have a similar high level of general knowledge about STI content, but have little knowledge about the transmission and pathogenesis of different diseases. Likewise, knowledge and interest in hiv and sexually transmitted infections are not related to a person's gender. We can conclude that today hiv and STI information is easily accessible and cross-cutting to all, regardless of gender or age. Perhaps in more specific things on the subject, prevention campaigns should be explicit as to all the routes of transmission that exist and pathogenesis of the virus, so that there are no such gaps in knowledge
Objective: To determine the level of knowledge on HIV/AIDS and STIs in first and second year students of Medicine from Andrés Bello University. Materials and method: The following study corresponds to a quantitative, observational, cross-cutting and analytical model. The selected study population were all first and second year medical students of the Andrés Bello University of 2020, excluding those who decided not to participate or sign informed consent. The collection of information was the purpose of conducting an online questionnaire of 24 statements with true, false or unswered response. Results: First-year participating students (n=94) averaged 17 correct responses (72.42%), while second-year students averaged 16 (67.61%). The results obtained, on general knowledge of HIV/AIDS and STIs, in the first and second year were compared by performing the non-parametric test of KolmogorovSmirnov which determined that there are no statistical differences between the two years (p>0.05). The approval rate of the HIV/AIDS pathogenesis area was 94%, followed by the medical examination area (85.5%), prevention methods (85.07%), transmission pathways (68.7%), STI generalities (61.95%) and the stages of the disease (52.89%). Conclusions: First and second year medical students have a similar high level of general knowledge about STI content, but have little knowledge about the transmission and pathogenesis of different diseases. Likewise, knowledge and interest in hiv and sexually transmitted infections are not related to a person's gender. We can conclude that today hiv and STI information is easily accessible and cross-cutting to all, regardless of gender or age. Perhaps in more specific things on the subject, prevention campaigns should be explicit as to all the routes of transmission that exist and pathogenesis of the virus, so that there are no such gaps in knowledge
Notas
Trabajo de investigación (Cirujano Dentista)
Palabras clave
Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida, Enfermedades de Transmisión Sexual, Estudiantes de Medicina, Investigaciones, Chile