Estrategias metodológicas orales utilizadas por docentes de inglés en tres establecimientos de la provincia de Concepción para la enseñanza del idioma
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2013
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La presente investigación busca conocer las estrategias metodológicas
orales que utilizan los profesores de inglés de Enseñanza Media en
establecimientos municipalizados de la Provincia de Concepción. El uso de
dichas estrategias metodológicas será estudiado en todos los momentos de
las clases y, a través de este conocimiento, se determinarán cuáles son las
consecuencias del no uso de ellas al enseñar la lengua inglesa.
Se dio gran importancia en este estudio, a los tres momentos de la clase
y, a las estrategias didácticas orales específicas que podrían ser usadas en el
inicio, desarrollo y cierre, de modo que los estudiantes pudiesen trabajar en
lengua inglesa, de acuerdo a su nivel de dominio oral y propio interés.
A través de cuestionarios, pautas de análisis documental y encuestas se
intervino a los docentes de inglés de los tres colegios seleccionados y luego se
tabularon los resultados obtenidos.
Las estrategias, técnicas, métodos o actividades para enseñar inglés,
fueron el centro de la presente investigación y en los resultados obtenidos se
reflejó en qué medida se usan en los tres establecimientos involucrados en
este estudio, de modo que, dichos resultados respondieron a las preguntas de
trabajo investigativo, a los objetivos específicos y, sirvieron para validar la
hipótesis planteada.
The present research seeks to know the oral methodological strategies that teachers use in their classes of English, in three Schools in the Concepcion Province. These strategies will be studied at the beginning, development and closure of a lesson and the consequences of not using them when teaching the English language. It will be given great importance to the three moments of the lesson and to the specific oral strategies which might o should be used during the beginning, development and closure of a class in order that the students could work in English language according to their level of oral command and their interest. The research was carried out through questionnaires, document guideline tests and surveys in the three chosen schools. Those didactic strategies, techniques, methods or activities will be the core of the present investigation. The results obtained will reflect in what measure they are managed and in use in the three schools involved in this study. So that the mentioned results will respond to the investigative work questions, to the specific objectives and, help to validate or refute the hypothesis.
The present research seeks to know the oral methodological strategies that teachers use in their classes of English, in three Schools in the Concepcion Province. These strategies will be studied at the beginning, development and closure of a lesson and the consequences of not using them when teaching the English language. It will be given great importance to the three moments of the lesson and to the specific oral strategies which might o should be used during the beginning, development and closure of a class in order that the students could work in English language according to their level of oral command and their interest. The research was carried out through questionnaires, document guideline tests and surveys in the three chosen schools. Those didactic strategies, techniques, methods or activities will be the core of the present investigation. The results obtained will reflect in what measure they are managed and in use in the three schools involved in this study. So that the mentioned results will respond to the investigative work questions, to the specific objectives and, help to validate or refute the hypothesis.
Notas
Tesis (Magíster en Dirección y Liderazgo para la Gestión Educacional)
Palabras clave
Estrategias de Enseñanza, Inglés Hablado, Enseñanza, Profesores de Inglés, Investigaciones, Chile, Concepción