Estrategias de lectura dialógica aplicadas en aula por los docentes de segundo ciclo del colegio El Carmen de la comuna de Conchalí
No hay miniatura disponible
Archivos
Fecha
2020
Profesor/a Guía
Facultad/escuela
Idioma
es
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Andrés Bello
Nombre de Curso
Licencia CC
Licencia CC
Resumen
La presente investigación busca adentrarse en las prácticas pedagógicas que favorecen el
diálogo como estrategia de comprensión lectora. Por eso, el objetivo es conocer las
estrategias de lectura dialógica que los docentes de segundo ciclo básico del colegio El
Carmen aplican en aula para favorecer el desarrollo de la comprensión lectora de sus
estudiantes. El estudio es de enfoque cualitativo y el diseño está basado en la
fenomenología empírica desde la perspectiva de los participantes. Los resultados del
estudio indican que los docentes aplican estrategias de lectura dialógica en aula y conocen
los conceptos claves que caracterizan este tipo de estrategias, aunque no existe en el
establecimiento una política institucional al respecto. Por ello, la información que
proporciona esta investigación permitiría realizar, en el futuro, investigaciones
comparativas luego de una implementación institucional de estrategias de lectura dialógica
en el aula.
This research seeks to delve into the pedagogical practices that favor dialogue as a reading comprehension strategy. Therefore, the objective is to know the dialogic reading strategies that the teachers of the second stage of basic education at the El Carmen school apply in the classroom to favor the development of the reading comprehension of their students. The study has a qualitative approach and the design is based on empirical phenomenology from the perspective of the participants. The results of the study indicate that teachers apply dialogic reading strategies in the classroom and that they know the key concepts that characterize this type of strategies, even though there is no institutional policy in this regard at the school. Hence, the information provided by this research would allow comparative research to be carried out in the future after an institutional implementation of dialogic reading strategies in the classroom.
This research seeks to delve into the pedagogical practices that favor dialogue as a reading comprehension strategy. Therefore, the objective is to know the dialogic reading strategies that the teachers of the second stage of basic education at the El Carmen school apply in the classroom to favor the development of the reading comprehension of their students. The study has a qualitative approach and the design is based on empirical phenomenology from the perspective of the participants. The results of the study indicate that teachers apply dialogic reading strategies in the classroom and that they know the key concepts that characterize this type of strategies, even though there is no institutional policy in this regard at the school. Hence, the information provided by this research would allow comparative research to be carried out in the future after an institutional implementation of dialogic reading strategies in the classroom.
Notas
Proyecto de título (Magíster en Comprensión Lectora y Producción de Textos)
Palabras clave
Comprensión de Lectura, Comunicación, Estrategias de Enseñanza, Enseñanza Básica, Chile, Conchalí